Hans de Wit
Home
Alex de Vries
Marja Bosma
Arno Kramer
Arjan Reinders
John Marchant
Anne Berk
Amelia Ishmael
News
Drawings

Music
Literature
Publications
Exhibitions
Contact

Links
Alex de Vries

Hans de Wit is geboren op de plek waar later het Evoluon is verrezen. Toen stond op die plek achter zijn woonhuis een schuurtje. Als kleine jongen kon De Wit op nog niet door het raam naar binnen kijken, maar hij wist dat het de werkplaats van een parfumier was die er experimenteerde om nieuwe geuren te ontwikkelen. Hoe die man dat deed, dat wist De Wit niet. Hij kon zich er alleen een voorstelling van maken. Die ervaring heeft bijgedragen aan de opvatting van Hans de Wit als kunstenaar: de wereld wordt uitgevonden in kleine werkplaatsen, schuurtjes, waarin mensen hun fantasie├źn proberen te verwerkelijken. Iedere tekening van Hans de Wit is een poging om het verleden in de toekomst te projecteren. Hij combineert de verbeelding van technologische voorstellingen met handmatige constructies en natuurlijke groeiprocessen.
Voordat De Wit begon te tekenen heeft hij jarenlang gecompliceerde schilderijen gemaakt, die hij uiteindelijk liet voor wat ze waren. Hij ging ze beschouwen als de voorstudies voor de constructies die hij in zijn tekeningen tot stand wist te brengen. In die grote tekeningen, die vrijwel altijd hetzelfde formaat hebben, maakt hij panoramische voorstellingen van een wereldbeeld waarin fantasie en waarneming in elkaar overvloeien. Opvallend daarbij is dat hij architectonische constructies als lichamen opvat en die in menselijke houdingen in landschappelijke weergaves laat optreden. Natuurlijke vormen zijn bij hem vrijwel altijd door mensenhand bewerkt. Hij combineert die geconstrueerde wereld met voorstellingen van levende wezens, zoals de twee pauwen in deze tekening. Mensen komen er echter niet in voor.
Om zich de tekening eigen te maken begint De Wit altijd door het volledige papieroppervlak te voorzien van dicht op elkaar geplaatste horizontale lijnen met puntjes erop. Daardoor ontstaat een puntraster waarin hij een meetkundig houvast vindt waarmee hij de verhouding van alle onderdelen in de tekening tot elkaar bepaalt. Hans de Wit is een hedendaagse Piranesi die fantasiearchitectuur uitwerkt in omgevingen die zich tegelijkertijd utopisch en dystopisch voordoen. Je kunt er een eindeloos verlangen in weerspiegeld zien, maar ook het einde der tijden.